Archive item

Title: Country Report on Human Rights Practices for 2012: Hungary
Other/original title:
Author:
Publisher: U.S. Department of State
Files: US State Department Country Report on Human Rights Practices for 2012 - Hungary.pdf
Source: http://www.state.gov/j/drl/rls/hrrpt/humanrightsreport/index.htm?year=2012&dlid=204294
Abstract: Every year, the U.S. State Department releases reports on the state of human rights in all world countries. This is the 2012 report on Hungary, which includes a section on freedom of speech and press and subsections on occurrences of violence and harassment, censorship or content restrictions, and internet freedom. Other sections cover subjects including corruption and government transparency, and anti-semitism. Generally, the report states, the Hungarian media reflected diverse opinions, and individuals could criticize the government without reprisal. The report describes the powers of the Media Authority NMHH and the Media Council, noting concerns that these powers could encourage self-censorship, and the fines imposed by the Media Council. It summarizes the 2011 Constitutional Court ruling which struck down parts of the media laws and the amendments passed in response in 2012, and notes a subsequent request to the Court by the ombudsman to review provisions regarding the independence of the Media Council. Journalism was affected by libel cases, such as one filed by the national news agency MTI against a journalist who had claimed the public media used taxpayer money to misinform the public. Laws against the incitement of hatred were in practice only applied in cases involving physical assault. A law banning the use of symbols of totalitarian regimes remained in force despite the ECHR having ruled against it twice. The report describes European Commission and Council of Europe statements about Hungary's media laws, and includes a short timeline of developments regarding Klubradio's broadcast licenses. It also describes threats against journalists by a Jobbik MP and the continuing publication of anti-semitic material in the "Magyar Forum" weekly and Jobbik's weekly "Barikad", as well as on numerous far-right websites, some hosted in the U.S.
Publication/ adoption date: 2013-04-19
Keywords:
Language: English
Rights: "Unless a copyright is indicated, information on State Department websites is in the public domain and may be copied and distributed without permission. Citation of the U.S. State Department as source of the information is appreciated." Per http://www.state.gov/misc/87529.htm#copyright