Archive item

Title: Country Report on Human Rights Practices for 2011: Hungary
Other/original title:
Author:
Publisher: U.S. Department of State
Files: US State Department Country Report on Human Rights Practices for 2011 - Hungary.pdf
Source: http://www.state.gov/j/drl/rls/hrrpt/2011humanrightsreport/index.htm
Abstract: Every year, the U.S. State Department releases reports on the state of human rights in all world countries. This is the 2011 report on Hungary, which includes a section on freedom of speech and press and subsections on censorship or content restrictions, and internet freedom. Other sections cover subjects including corruption and government transparency, and anti-semitism. Generally, the report states, the Hungarian media reflected diverse opinions, and individuals could criticize the government without reprisal, but it adds that "the government began implementing a new law that restricts media freedom by increasing government influence over the media in general". It notes that a law banning symbols of totalitarian regimes was ruled, for the second time, a violation of the freedom of expression by the European Court of Human Rights. The report describes the powers of the Media Authority NMHH and the Media Council and the fines they imposed, and notes that the NMHH's broad powers and a perceived decrease in judicial independence might create a climate of self-censorship. The report describes the new structure of the public media, and recaps the mass dismissals of public media employees and a controversy over public television reporting which resulted in a hunger strike. It mentions demonstrations against the new media laws and critical statements by the European Commission and Parliament, the OSCE and a UN special rappporteur, and describes amendments that were passed during the year and the Constitutional Court ruling in December which struck down parts of the laws. The report covers NMHH co-regulation contracts with professional associations and the licensing controversy over oppositional talk-radio station Klubradio, as well as the publication of anti-semitic material by the "Magyar Forum" weekly and Jobbik's weekly "Barikad" and numerous websites, some hosted in the U.S. Laws against the incitement of hatred were in practice only applied in cases involving physical assault, it says.
Publication/ adoption date: 2012-05-24
Keywords:
Language: English
Rights: "Unless a copyright is indicated, information on State Department websites is in the public domain and may be copied and distributed without permission. Citation of the U.S. State Department as source of the information is appreciated." Per http://www.state.gov/misc/87529.htm#copyright